torsdag 22 oktober 2009

Får inte vara med i årsboken för att hon bar smoking



Ceara Sturgis 17 år och en av Wesson Attendance Center i Jackson Mississippis toppstudenter och öppet gay valde att klä sig i smoking till sitt årsboks foto. Skolans tradition är att tjejerna klär sig i långklänning och killlarna i smoking till fotot. Så i augusti fick Cearas mamma ett brev där skolan upplyste henne om att bara pojkar får bära smoking i årsboken.

Nu har organisationen American Civil Liberties Union i Mississippi tagit sig an fallet.

– Man får inte diskriminera någon på grund av han eller hon inte är tillräckligt maskulin eller feminin. Att uttrycka sin sexuella läggning på det här sättet är en grundlagsskyddad rättighet, säger Kristy Bennett, rättschef på ACLU.

Är det någon mer än jag som inte förstår vad skolan bråka om?? Är man rädd för att erkänna att man har en homosexuell elev på skolan? (För det vore ju verkligen en katastrof.) Eller är det någon löjlig princip sak, att tjejer av tradition alltid burit klänning på fotot och då kan man ju inte ändra på det? För allvarligt, hur många kan det finnas som upprörs över att hon tagit på sig smoking istället för långklänning?

Man skulle kunna tro att den tiden då en kvinna tar på sig byxor och folk blir upprörda var för länge sedan förbi men så är det tydligen inte överallt... Om skolan bara publicerat fotot så hade det förmodligen blivit mindre bråk om detta, kanske inte är någon som hade reagerat så om man inte ville hamna i blåsväder hade det väl varit bättre att se mellan fingrarna med att en kvinnlig student valde smokingen framför långklänningen? Eller.. var det där här man ville? För "all reklam är bra reklam, även den dåliga".

11 kommentarer:

  1. Löjligt

    JÄTTEstiligt ju!!!

    SvaraRadera
  2. tackar.. jo de är bättre nu.. vad har du haft för dig då?

    krama

    SvaraRadera
  3. Tack snälla! =) Är så glad för mitt körkort nu, fast lite läskigt också att köra helt själv plötsligt...! =) Har du körkort eller?

    SvaraRadera
  4. Jag fattar inte varför det inte ska vara tillåtet. Ja jisses.

    Jag köpte Osis Dust it för typ 31 kr på Tradera. Inte så illa. De kostar väl 120 kr eller något annars :P Rätt bra pris, hehe.

    SvaraRadera
  5. sv; det kommer säkert gå bra!! jag har bara fått ig en gång förr, och det var i matte b på gymnasiet. så det känns lite konstigt :) Men det var min första tenta och ett svårt ämne så man får bara tänka positivt till omtentan, och jag ska få fullpoöng på den!! haha

    SvaraRadera
  6. ja! :) Jag har den i mitten och den är gigantisk :D Jag funderar också på att köpa den boxen! :)

    SvaraRadera
  7. Hehe Tack=)

    Men guud så löjligt. Man märker verkligen hur trångsynta människor e, usch!

    SvaraRadera
  8. Ja sånt är ju så onödigt, låt hon va bara istället!

    SvaraRadera
  9. ja tyvärr är vissa forskare så.... men ja denna utvägen var lite väl enkel...men visst jag skyller på min mor för jag fick en ätstörning så behöve rjag inte grubbal på det eller ta tag i det, för det är ju hennes problem inte mitt..skrattretande... bättre det lägger de pengarna på var av personer i en ätströning

    SvaraRadera
  10. Men ellerhur, riktigt löjligt! =/

    SvaraRadera
  11. aa skit skönt, jag längtar. menmåste iallafall plugga lite :/

    aa man blir så besviken. aa de så kul när man blir positivt övveraskad :D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails