fredag 6 augusti 2010

Stephansdomen




Självklart besökte vi Wiens största sevärdhet (efter spanska ridskolan om ni frågar mig ;-) ) Stephansdomen. Byggnaden är verkligen enorm och det gick tyvärr inte att fotografera hela så jag fick nöja mig med att fotografera miniatyr modellen och delar av orginalet. Byggnaden är till största del byggd i gothisk stil med en del romanska inslag och taket är 110 meter långt och täckt av 230 000 glaserade tegelpannor så det är verkligen en imponerande syn.

Stephansdomen förstördes nästan helt under 2:a världskriget men har restaurerats och återuppbyggts sedan dess. Man kan även besöka katakomberna under domen, villket jag verkligen rekommenderar. Det var en riktigt spännande vandring. Många kända medborgare i Wien finns begravda under domen och fortsätter man ännu längre ner under jorden till katakomberna så kan man besöka benkammarna. Då böldpesten bröts ut fick inte alla kroppar plats så man grävde ut kammarna mer och mer och tog invånarnas vinkällare till benkammare men då det inte längre räckte till så tvingades fångar att karva köttet från benen på de döda och stapla benen som vedstaplar. De staplarna är verkligen en rätt ofattbar syn.

5 kommentarer:

  1. Vilken kul upplevelse och vad fint det ser ut! Men det med benhögarna lät väldigt hämskt... vad många som måste ha dött!

    Ja det är tråkigt :( Jag hoppas att jag ska kunna laga den.

    Ja visst är det :)

    Nej precis! Det är bättre om man kunde fokusera på några saker att läsa med bättre text än att läsa en miljon konstiga artiklar och försöka komma på vad som kan vara viktigt i varje när man redan har tidsbrist.

    SvaraRadera
  2. Ah men nu så kom ju bilder på Wien okej kan inte vara värre jag, så bilder kanske kommer upp ikväll;)
    Passa på att shoppa i min webshop nu du får ett Lóreal glam shine på köpet;)

    SvaraRadera
  3. Den påminner lite om Milanos Duomo!!! ^^

    sv: tack ;D

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker byggnad, spännande historia bakom katakomberna!
    / Kram Ida

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails