torsdag 21 november 2013

Vårläsning från Kalla Kulor Förlag


I vår vill jag läsa Bära leggings i januari av Sara Stille och Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård.

Bära leggings i januari av Sara Stille.

Sidor: ca 200
Utgivning: 2014-02-14
Boken handlar om: En ung tjejs kamp mot
en våldtäktsman samt det svenska rätts-
systemet.

Utdrag ur boken: "Hans försvarsadvokat får ordet.
– Förstod jag dig rätt när du sa att du hade vita leggings på
dig?
– Nej, svarta.
– Okej, inga andra byxor?
– Nej.
– Okej, jag tänkte bara att det var januari och att det var
ganska kallt...
Jag hör anklagelsen i hans röst och den ekar inuti mitt
huvud. Leggings i januari, Sara hur fan kunde du göra så?
Förstår du inte att du kan bli våldtagen om du tar på dig ett
heltäckande plagg i hundra procent bomull från Gina Tricot
mitt i vintern?"

Tretton år gammal söker Sara skydd och stöd hos en elva år äldre man som är vän till familjen. Hon har det jobbigt hemma, med en alkoholiserad pappa och psykiskt instabil mamma. Hos Jesper finner hon den trygghet hon behöver. Tills hon en natt vaknar utan kläder, med honom över sig, och när hon protesterar våldtar han henne tills hon blöder.
På en enda natt förstörs allt, Jesper blir förövaren och Sara blir offret, och mönstret fortsätter att upprepas. Sara skäms och mår dåligt, och för varje gång Jesper våldtar henne växer hennes hat. Samtidigt känner hon en lojalitet mot honom för det stöd han tidigare visat henne. Han var den stöttande axeln hon så väl behövde under en svår tid. Så hon håller tyst. Under fem år säger hon inget till någon, men när den mörka hemligheten till slut får henne att rämna inombords beslutar hon sig för att anmäla Jesper, och tar därmed upp kampen mot honom och rättssystemet.
Sara Stille är i dag 19 år och läser juridik på universitetet i Örebro. Hennes
intention är att göra skillnad och att stå upp för alla andra tysta offer.

Info tagen från pressutskick.


Inga kelgrisar, Inga styvbarn Cia Sigesgård.

Sidor: ca 350
Utgivning: 2014-04-25
Boken handlar om: En psykologisk och nervkittlande
folkhemsrysare som kryper under huden,
river och skrapar, och som du sent
kommer att glömma.

Ett typiskt hyreshus. En trappuppgång med fyra lägenheter. Här bor den lätt autistiska Anna, den lille pojken Kasper, som stundom söker tillflykt hos henne och den äldre kvinnan Astrid, vars 40-årige son fortfarande bor hemma. På utsidan liknar det gula tegelstenshuset en folkhemsidyll, men innanför väggarna lurar mörk ondska och fasansfulla intentioner.
Vem är det som i skydd av mörkret iakttar Anna genom fönstret om kvällarna? Och vilka är det som i hemlighet besöker Astrid varje dag?

Cia Sigesgård arbetar inom fastighetsbranschen och har stött på många in-
tressanta, märkliga och smått obehagliga hyresgäster genom åren. Inga kel-
grisar, inga styvbarn är hennes debutroman.
 Info tagen från pressutskick.


Var det någon av böckerna som ni blev sugna på att läsa?



Two books that I really like to read this spring :

Sara Stille's  Bära leggings i januari (Translation, ruffly "Wearing leggins in January"). The books is about young girls battle against a rapist and the Swedish judicial system. 

Sara Stille is now 19 years old and is studying law. Her intention with the book is to stand up for all the quite victims out there. 

Sounds interesting and important. 


 Cia Sigesgårds Inga kelgrisar, inga stybarn. A psychological nail-biter about the evil that lurks inside the idyllic walls of four apartment house somewhere in Sweden.

I love nail-biters. Especielly the once with a psychological feeling over it. 

Do you like to read? 

23 kommentarer:

  1. http://photobylove21 november 2013 20:35

    Sv: hihi ja, har inte läst dem men har du sett filmerna? :D

    SvaraRadera
  2. interesting!!

    Kisses

    Francy&Stef

    Chic With The
    Least


    Also on
    Facebook
    and on Bloglovin’

    SvaraRadera
  3. venuslovesvirgo21 november 2013 22:11

    I never heard of these books before they they sound really good! I will see if thye have them in English. XOXO

    SvaraRadera
  4. Sounds like very interesting reads that support woman's rights. You are always so sweet to stop by...Aren't you glad it's Friday already :)

    SvaraRadera
  5. oh I haven't heard about these books before!:) great tips!



    www.lorietta.cz

    SvaraRadera
  6. interesting books :)
    http://anna-and-klaudia.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. åh jag vill läsa den första :D

    sv: hihi, den var super :D

    kramis♥ / http://oliviasfotoblogg.blogg.se

    SvaraRadera
  8. Åh den första vill jag läsa :D

    sv: det var den :D

    kramis♥ / http://oliviasfotoblogg.blogg.se

    SvaraRadera
  9. Ja jag är så nyfiken på kalender :)
    Intressanta böcker :)

    SvaraRadera
  10. Dom verkar riktigt gripande bägge två

    SvaraRadera
  11. http://annakatana.devote.se22 november 2013 11:31

    Den första boken känns verkligen som måste läsning för mig. Ska skriva upp romanens titel så jag kommer ihåg den.

    SvaraRadera
  12. Celeste García22 november 2013 11:35

    They are two interesting books

    XO

    C

    SvaraRadera
  13. NEver heard of this but it sounds interesting! Have a great weekend :)

    xx

    www.JuneWantsItAll.com

    SvaraRadera
  14. visst är de!? jag måste få råd så att jag kan köpa nya...måste ha alltså men just nu ligger prion på att ta mig hem i jul. vinterskor eller ej.

    SvaraRadera
  15. Love reading too! Both books sounds interesting. Kisses my dear, have a good weekend! xo

    SvaraRadera
  16. ffanniejonsson.blogg.se23 november 2013 13:58

    ja det hoppas jag med :)

    SvaraRadera
  17. http://iseedee.blogg.se29 november 2013 13:06

    Wow... det är verkligen inte min typ av böcker. Jag klarar inte av sådana känslomässigt jobbiga böcker.. :(

    SvaraRadera
  18. Roligt att du är intresserad av min bok, jag hoppas verkligen att du kommer att gilla den! :-)

    SvaraRadera
  19. Det kommer jag säkert. Låter väldigt intressant.

    SvaraRadera
  20. Tack för boktipsen och de fina orden hos mig :)
    Ha en härlig fredag <3 Jennie

    SvaraRadera
  21. Hejsan!
    Vad tycker du om hennes nya låt? Hur ser din helg ut?
    Kramis
    http://sessan1.blogg.se

    SvaraRadera
  22. Couture Carrie13 april 2014 14:55

    I love nail-biters, too!

    xoxox,
    CC

    SvaraRadera
  23. Sv: Ska kolla på film ikväll, själv då?

    http://frozenvanilla.blogg.se/

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails