onsdag 24 juli 2013

Underbara helvete - Jamie McGuire


Handling: Abby har tillsammans med sin bästa vännina America flytt undan ett mörkt förflutet för att starta ett nytt liv vid Eastern University. Abby har bestämt sig för att vara en ordentlig flicka men så träffar hon Travis, en kille som slåss för pengar på illegala spelklubbar. Hon bestämmer sig för att hon inte ska falla för honom och inleder istället ett vänskapsförhållande med honom. Det blir snart klart att de båda dras till varandra men att de inte är bra för varandra....

Min åsikt: Vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna bok... Känns väldigt mycket som en ungdomsbok om det inte vore för det faktum att huvudpersonerna i boken känns som extremt dåliga förebilder för alla ungdomar där ute. Boken riktar sig egentligen till unga vuxna och jag är kanske för gammal för att inse charmen, vad vet jag?

Abby och Travis förhållande kan kanske av vissa uppfattas som romantiskt men jag tycker mest att det känns läskigt och som starten på ett extremt destruktivt förhållande som inte kommer att leda till något gott. Travis är svartsjuk, kontrollerande och våldsam. Inte direkt drömkillen. Känns lite läskigt att måla upp en romantiserad bild av den här typen av relation samtidigt så tycker jag faktiskt inte att boken bara är dålig. Jag blir faktiskt lite nyfiken på hur den ska sluta..


Jamie McGuire - Beautiful Disaster

Story: Abby and her best friend America has fled Abbys dark past to start a new life at Eastern University. Abby has decided to be a good girl but then she meets Travis a  guy who earns his livings by fighting at illegal fight clubs. Abby decides not to fall for Travis and instead they become friends but soon it becomes clear that they are drawn to each others like moths to a flame. It also becomes clear that they aren't good for each other...

My opinion: Don't really know what to think about this book... It feels like a book for teenagers but the main characters sure aren't any role models. The book is for young adults and I guess I'm just too old to get it?

I guess some would think that Abby and Travis relationship is romantic but I just think it's creepy and it feels very much as the beginning of a very destructive relation. Travis is jealous, controlling and violent. Not exactly a dream guy. I think it's kinda scary to paint a romantic picture of a relationship like that. Still I don't think the book is completely bad, I actually get a bit curios about how it's going to end..

11 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att folk inte kan låta bli saker som inte tillhör dom själva..
    Ja det är riktigt skönt att cykla..
    Ha det bäst.
    kram
    // Maria

    SvaraRadera
  2. Sv; åh tusen taack! det är super fint där ja hih :D kram http://photobylove.se

    SvaraRadera
  3. ja..


    hehe tackar..^^

    SvaraRadera
  4. I havent read this book yet, curious to know how it finishes. The drama is pretty common, when a relationship is possessive and destructive it ends to kill you! Kisses and thanks for sharing! xo

    SvaraRadera
  5. Joy malou Schubert25 juli 2013 00:47

    Nice!

    Svar: Jag med! Galet vad duktig denna tjej är. Jag är så imponerad :)



    /Joy malou Schubert, http://nicolinda.blogg.se/

    SvaraRadera
  6. Northern style exposure25 juli 2013 01:56

    Will have to check it out if I can find it in Canada

    SvaraRadera
  7. Celeste García25 juli 2013 10:22

    So interesting!

    XO

    C

    SvaraRadera
  8. Tack! =)
    Blev strul med medicinen istället... (senaste inlägget)
    Skönt med lite semester, hur spenderar du den? =D


    http://eriiza.webblogg.se/

    SvaraRadera
  9. Njaaa... jag tror jag hoppar över den ;)

    SvaraRadera
  10. Mickan - / My Life In My Words25 juli 2013 12:11

    - Ja jag har inte varit så aktiv på bloggen heller, haft mycket jag med. Åh va skönt, jag har haft min semester men skulle gärna ha lite mer. :) Jo det är fint, :)

    SvaraRadera
  11. This is the first time that I hear about this book and this author. From your description, I would not read it.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails