måndag 17 september 2012

Någon att lita på av Hans-Olov Öberg

Bandtyp: Danskt band
Sidor: 239
Språk: Svenska

Handling: Västerås den 1 juni 1987. En ung kvinna förs till akuten i Västerås efter att ha utsatts för en grov våldtäkt. Någon hittar hennes dagbok på golvet på lasarettet och ett par dagar senare landar ännu ett grovt brott på chefen för våldsroteln, Benny Modighs, skrivbord. En ung fotbollsspelare har hittats bakbunden och kastrerad. De två utredningarna löper parallellt men snart står det klart att de två utredningarna verkar vara samankopplade på något sätt.

Min åsikt: Jag gillade ju verkligen den första boken i den här trilogin, Djävulens tonsteg, och fortsättningen Någon att lita på gjorde mig inte besviken. Tvärtom, Någon att lita på var än mer spännande och tar dessutom upp en intressant moralisk hypotes; Är det rätt att straffa den som straffar någon som faktiskt förtjänar det? Well, jag är ju jurist så jag tycker väl att vi ska lämna det till domstolarna att utmäta straff efter det att man faktiskt befunnits skyldig till det brott som man anklagas för men det är absolut ett intressant ämne. 

Om du gillar bra deckare så tycker jag absolut att du ska ta och läsa Någon att lita på som är en av de bästa böcker i sin genre som jag har läst. Du behöver absolut inte ha läst Djävulens Tonsteg för att läsa denna men har du inte läst den än så tycker jag du ska ta och läsa den. 

Hans-Olov Öberg har gjort det igen! Det här är verkligen en bok som det är svårt att lägga ifrån sig. Jag bara måste få veta hur det ska sluta och redan innan jag hade läst ut denna så längtar jag redan efter den tredje och sista boken i trilogin. 

Boken hittar du hos bl.a. Adlibris, Bokus och Bokia.


A book review of a Swedish book that I just read. I want be translating the review since the book is in swedish.

15 kommentarer:

  1. XxxLoveIsBeautyxxX9 november 2012 14:31

    lovely blog! would you like to follow each other in gfc? let me know! http://xxxloveisbeautyxxx.blogspot.ie/

    SvaraRadera
  2. XxxLoveIsBeautyxxX9 november 2012 14:31

    lovely blog! would you like to follow each other in gfc? let me know! http://xxxloveisbeautyxxx.blogspot.ie/

    SvaraRadera
  3. www.thegoldenyear.blogg.se9 november 2012 14:35

    tyvärr gick inte provet bra! :/

    SvaraRadera
  4. looks intresting!

    xx
    Jenny / Rocknrollerr.com

    SvaraRadera
  5. Den låter ju riktigt spännande. Ska skriva upp den på boklistan (:

    SvaraRadera
  6. Verkar vara något att tipsa mina föräldrar om :)

    SvaraRadera
  7. Så bra med ett boktips såhär inför höstens mörka stunder:)

    SvaraRadera
  8. Celeste García9 november 2012 14:35

    So interesting!

    XO

    C

    SvaraRadera
  9. http://feztis.blogg.se9 november 2012 14:35

    Aha det låter som ett spännande jobb faktiskt :) Men är det inte lite mycket pappersarbete? :p

    SvaraRadera
  10. Jag har pluggat så mycket som jag tror att jag har kunnat, vi får se hur det går imorgon :P

    SvaraRadera
  11. låter som en bra bok!:)

    ja Turkiet var mysigt:) oj det var ett tag sen ^^

    SvaraRadera
  12. Hmm synd att deckare inte riktigt brukar vara min stil.. :/

    SV: Tack så mycket :)

    SvaraRadera
  13. Ja eller hur :) Jag gillar den också, men hon får äran själv, då det var hon som valde den :D

    SvaraRadera
  14. kul med recensioner :)
    /linneakin

    SvaraRadera
  15. emzaans.blogg.se9 november 2012 14:35

    deckare har jag aldrig varit bra på att läsa. läste solstorm eller vad den heter i skolan en gång (obligatoriskt) med det är nog det enda ^^

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails