onsdag 18 april 2012

Smink och linser

Eftersom jag både använder linser och gillar att sminka mig så tänkte jag att jag skulle skriva ett litet inlägg om saker som det kan vara bra att som linsbärare tänka på när det kommer till smink.

Om du inte är försiktig så kan ditt smink förstöra dina linser. Det betyder dock inte att du inte kan använda smink bara för att du har linser det gäller bara att se till att du inte får makeup i ögonen. Smink på linsen kan nämligen orsaka obehag och än mer otrevligt: det ökar risken för ögoninfektion och bestående synproblem.

Ett bra tips om du är linsbärare och gillar att sminka dig är att göra som jag och byta till endagslinser. På så sätt slipper du inte bara jobbet med linsvätskor varje kväll utan även risken för att avlagringar och skräp från makeupen hamnar på linsen. Har du väl en gång fått skräp på linsen så stannar det nämligen ofta kvar där för gott och försvinner inte trots att du tvättar av linserna med linsvätska.

Andra saker som kan vara bra att tänka på för dig som är linsanvändare är att alltid sätta in linsen innan du sminkar dig. På så sätt så minskar du inte bara risken för att det ska komma makeup på linsen du ser dessutom bättre vad du gör när du sminkar dig. Kom också ihåg att alltid ta ut linsen innan du tvättar bort  sminket på kväll. Du bör också undvika makeup och removers som är oljebaserad om du använder linser och se till att byta ut dina sminkprodukter ofta då gamla produkter ökar risken för infektioner och detta gäller självklart även er som inte använder linser. 

Jag hittade dessa tips hos LensOn som säljer linser och som nu också säljer smink från märken som bl.a. Lily Lolo, Too Faced och Wet 'n Wild.




Since I'm both a lens wearer and a lady that likes to play around with makeup I thought I should write a blog post with some things that it could be good to have in mind when using makeup as a lens wearer.

If you aren't careful your makeup can destroy your lenses. This doesn't mean that you can't wear makeup when your using lenses it just means that you have to be a little bit more careful in making sure you don't get makeup in your eyes. If you do get makeup on the lens it can be very uncomfortable and even worse, you can get an eye infection.

A good idea can be to do as I have done and change to one day lenses. Then you can throw away your lenses everyday after you have used them. Then you don't have to clean your lenses every night and you don't have to worry about any makeup still being on the lens after you cleansed them.

Other things to have in mind when using makeup as a lens wearer is to never use oil based makeup or remover and to put the lens on before putting the makeup on and the other way around in the evening, take the lens out before you remove your makeup. Of course you should always make sure that all of your makeup is fresh and throw away old makeup but that apply for everyone using makeup, not only lens wearers, since old makeup can cause eye infections. 

I got these tips from LensOn that sells both lenses and now also sells makeup in their on-line store.

[Inlägg i samarbete med LensOn]

17 kommentarer:

  1. Många bra tips du kommer med!

    SvaraRadera
  2. bra inlägg! det är viktigt det där med linserna :)

    SV ja de är riktigt snygga :D

    SvaraRadera
  3. Bra tips det här, fast själv har jag inte linser eller glasögon.

    SvaraRadera
  4. Belladavisblogg9 november 2012 14:31

    thanks! hur är det med dig idag? kramar
    -http://blogg.veckorevyn.com/belladavis/

    SvaraRadera
  5. SVAR: Ja tack, det gick riktigt bra :)

    SvaraRadera
  6. SVAR: Ja, det ska verkligen bli jättespännande att testa :D

    SvaraRadera
  7. Bra tips! :)
    Ja läsa boken, den är hemsk och läsa men värd det.

    SvaraRadera
  8. De var himla gott, först gången jag testade, men absolut inte sista!:)

    SvaraRadera
  9. - Jo jag var lite trött men det gick bra :)

    SvaraRadera
  10. Okej, fick för mig att alla som spelar Skyrim har testat Wow :P

    SvaraRadera
  11. helt rätt där, bra tips! Sen är ett bra tips att man inte ska använda kajalpenna på insidan av ögonlocken heller, på ögonlockskanten. Det täpper till "porerna" som sitter där, som det kommer ut olja ur till tårfilmen, bla. och det kan bli infektioner.

    SvaraRadera
  12. Testade en gång linser men kunde inte ens få in de, jag har otroligt känsliga ögon!

    Ja du, det är väldigt trångt i mina garderober också, finns absolut inte plats för något mer. Den där garderoben som jag har till mina skor & väskor är egentligen hatthylleplatsen i hallen som jag tog över :)

    SvaraRadera
  13. TAck så jätte mkt! ja jag älskar linnen jag med, speciellt med coola tryck! :D

    SvaraRadera
  14. I dont wear lenses, but I think this post was really interesting hun and good for people to know :)

    Happy Thursday xx

    SvaraRadera
  15. jag ska ha linser egenltigen men orkar inte hålla på med det haha :(

    Nu är det så att jag är med tävling/ansökan om ett sommarjobb. Men ska få så många röster som möjligt och jag hade över 280 röster.
    Men dom har gjort något så att alla dom som hade över 200 röster har återsätllt till 0 så behöver all hjälp jag kan få!
    så Skulle du snälla vilja rösta på mig på http://thebeachparty.se/sommarjobb/ :D Sök på Thrumberg så kommer jag upp,
    det går super snabbt och skulle uppskattas jätte mycket!Du kommer självklart få en länk som tack! OCh har du redan röstat en gång så rösta igen så får du självklart en till länk!
    Ber om ursäkt om du inte gillar sånt här eller om jag råkat skicka det här igen !Kram

    SvaraRadera
  16. Jag gillar endagslinser bäst. Kul att variera färg ibland med!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails