tisdag 7 februari 2012

Recension: Mario Vargas Llosa - Tant Julia och författaren

Bandtyp: Storpocket
Sidor: 321
Språk: Svenska

 Handling: "I 50-talets Lima arbetar den artonårige Varguitas som nyhetsredaktör på radistostationen Panamericana. Med beundran och förfäran iakttar han sin kollega, den bolivianske demonförfattaren Pedro Camacho, vars melodramatiska radioföljetonger slår alla lyssnarrekord. Men Camachos överhettade fantasi får honom att tappa greppet över sina karaktärer (de dör i ett avsnitt för att återuppstå i nästa) och radiolyssnarnas tålamod börjar tryta.

Varguitas förälskar sig i den fjorton år äldre frånskilda tant Julia och rymmer tillsammans med henne undan släktens hot och trakasserier. Deras alltmer desperata jakt på någon som kan viga dem, varvas med Camachos skruvade radioföljetonger. Till slut tvingas Varguitas konfrontera sin familj medan den totalt utmattade Pedro Camacho hotas av avsked från radiostationen."

Min åsikt: Jag är väldigt envis av mig och vill slutföra sådant jag påbörjat så jag läste faktiskt ut den här boken.. Men usch vad dålig jag tyckte att den var! Första 90% av boken så hände ingeting och då menar jag verklingen INGENTING!! Det enda som var lite spännande i den delen av boken var Pedro Camachos berättelser och de avslutas aldrig utan slutar precis då de blivit spännande. Efter de första 90% av boken så händer det som står på baksidan av boken och som ni kan läsa under "handling ovan" så har man läst det så behöver man inte läsa boken sen. Efter det är det nämligen bara ett fåtal sidor kvar av boken där, tja, inte så mycket händer heller. Bland de sämsta böcker jag läst! Säger bland de sämsta för jag jag läste iallafall ut den, orkade inte ens göra det med Strindbergs "Röda Rummet". Förstår inte alls de som gett den här boken ett bra betyg...  Nej jag säger: LÄS INTE! Den här boken fick mig nästan att tappa läslusten för gott.



Aunt Julia and the Scriptwriter

Story: "Comic novel written with confidence and verve. Mario, 18-year-old law student and radio news-editor, falls scandalously for his Aunt Julia, the 32-year-old divorced wife of a cousin. The progressively lunatic story of this affair is interwoven with episodes from a series of radio soap-operas written by his friend Pedro Comacho."

My opinon: I'm very stubborn and I like to finish what I started so I actually finished reading this book.. But it was terrible! In the first 90% of the book nothing happend and when I say nothing I really do mean NOTHING! The only thing in this part of the book that was remotly interesting was the storys by Pedro Camacho and those never gets an ending, they stop as soon as they are getting interesting. After the first 90% of the book the bakside story from the Swedish translateing of the book happens (Mario try's to marry his aunt) so after reading the backside of the book you know about the whole story of the book so there is no point in actually reading this book. The after that has happen well then iẗ́s just a few pages left of the book and not much happens in those pages either. This is by far one of the worst books I have ever read and I have read a lot. I say one of the worst cause at least I finished this book. Strindbergs "The Red Room" I actually gave up. I really can't understand what people that has given this book a positive review saw in this book... My opinion is: DON'T READ THIS BOOK! This book actually almost killed my craze for reading for good.

21 kommentarer:

  1. Svar: Navigate her finns nu på bloggen :D

    SvaraRadera
  2. SVAR: VAd skönt att du håller med mig :D hihi

    SvaraRadera
  3. Ja visst är de snygga!! :D jag älskar dem! vill ha allihopa!! D

    SvaraRadera
  4. Om du inte har sett filmen, tycker jag absolut att du borde kika på den! :)

    SvaraRadera
  5. Ja det är ju så jäkla gott med varm choklad och grädde i :) Hoppas du får en fin kväll, själv ska jag jobba inatt!
    kram

    SvaraRadera
  6. Vad synd att det inte var en läsvärd bok :(

    sv: hihi ja visst var det!:D Buzzador är awesome!

    SvaraRadera
  7. Den ska jag inte läsa då! :)

    SvaraRadera
  8. ojdå, den lät inte bra!
    /linneakin

    SvaraRadera
  9. Tack, ja hon är glad ändå!

    SvaraRadera
  10. sv: Ja, jag dör så goda!

    Då ska jag inte läsa den... fast enda böckerna jag läser är de som jag är tvungen att läsa.

    SvaraRadera
  11. - ja jätte skönt ! :D
    Okej, hoppas att det ger något ! :D

    SvaraRadera
  12. Va trist att den inte var bra. Då ska jag inte lägga energi eller tid på den!

    SvaraRadera
  13. sv: ja men exakt :D Lättsamma magmuskler i så fall.

    SvaraRadera
  14. Ååh, då ska jag nog hålla mig undan den ;p

    SvaraRadera
  15. haha, ja man har verkligen de stora parfymerna i flera år. men å andra sidan, om man gillar en parfym så gör ju inte det någonting =)

    SvaraRadera
  16. vinnaren är ute, var med igen om du inte vann! :D
    http://bruudar.blogg.se/2012/february/dagens-bloggar-ny-omgang.html#comment

    SvaraRadera
  17. Tack, jag hoppas jag är frisk imorgon. :)

    SvaraRadera
  18. det är jobbigt att vara envis när man läser böcker, haha ;)

    SvaraRadera
  19. Hej! ursäka mitt sena svar, men har inte varit inne på min blogg så ofta, men efter idag när jag svarat på alla kommentarer är jag tillbaka till 110%! :) Hur är allting med dig? Kramar <3

    http://mymic.blogg.se

    SvaraRadera
  20. veckorevyn.com9 november 2012 16:15

    Ja då den gick toppen bra :)
    Hur är det med dig då? Kram

    SvaraRadera
  21. Boktips är alltid uppskattade för någon som mig som läser mycket, t.o.m anti-tips ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails