måndag 28 november 2011

Recension: [geim] av Anders De La Motte

Bandtyp: Pocket
Sidor: 336
Språk: Svenska

Handling: "Henrik HP Pettersson är en småhustlare som skiter i det mesta. En dag kommer han över en mobiltelefon som märkligt nog verkar veta det mesta om honom, och via den blir han inbjuden till en fascinerande ny upplevelse. Ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att han klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika kittlande uppdrag som alla filmas för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity. I takt med att spänningen, belöningarna och inte minst creden från fansen växer tar HP allt större risker och snart är han beredd att göra nästan vad som helst för att få fortsätta spela.

Polisinspektör Rebecca Normén är HP:s totala motsats. Hon är anställd på Säpos livvaktsrotel och har järnkoll på sitt liv, ändå känner hon sig inte säker. Någon vet obehagligt mycket om hennes förflutna. Om sådant som ingen borde veta. Som till exempel att hon är en mördare... Är det någon som leker med henne?

Efterhand som Spelet tränger sig allt djupare in i deras liv närmar sig HP:s och Rebeccas världar oundvikligen varandra. Men om verkligheten bara är ett Spel, vad är då egentligen på riktigt? Och är du verkligen säker på att du vill Spela?"
 
Källa: Adlibris


Min åsikt: Den här boken har fått riktigt bra recensioner så mina förväntningar var höga. Tyvärr blev mina förväntningar långt ifrån uppfyllda. Tyckte inte alls att boken var speciellt spännande. Första halvan av boken var bara långtråkig och bokens huvudperson störde mig till förbannelse. Andra halvan av boken får jag lov att erkänna att den var lite spännande med en del sköna vändningar men tyvärr är det inte alls tillräckligt för att få mig att ändra uppfattning om denna bok. Kommer jag att läsa uppföljaren "buzz"? Skulle inte tro det...


Något som jag faktiskt gillar med boken är den snygga framsidan och det faktum att man vågat vägra baksidetext men det är knappast sådant som gör boken mer läsvärd.



Nej tyvärr, det här är inte alls en bok jag rekommenderar men eftersom alla andra som recenserat den verka tycka att boken är bland det bästa som någonsin skrivits så kanske ni inte borde lyssna på mig. Boken kommer också som film framöver.




Köp boken hos Adlibris [direktlänk] för 44 kr.




A review of a Swedish book (that I didn't like at all).

19 kommentarer:

  1. Slapp jag läsa den, tack =)

    SvaraRadera
  2. http://perfektion.blogg.se9 november 2012 15:23

    så bra, hoppas att du visar allt fint som döljer sig bakom luckorna med :)

    det är bra här med, ligger på soffan och myser med katten :)

    SvaraRadera
  3. Ja Berit var aningen dryg..... :)
    Ja inatt skall jag sova....fick sova dåligt hela helgen, löningshelg dessutom....

    SvaraRadera
  4. wieczorama.blogspot.com9 november 2012 15:23

    Det verkar vara en intressant roman. Tack för översyn.
    Tack för din fina kommentar.
    kärlek

    SvaraRadera
  5. Vad trist att den inte uppfyllde förväntningarna :/

    SvaraRadera
  6. Det är så tråkigt när det inte når upp till ens förväntningar :(

    ja, det kunde ju vart värre!!!
    jag har dock inte hunnit kolla på bilen ännu för det var mörkt när jag kom fram och sen var det mörkt när jag gick från jobbet. hehe. Det lät nämligen INTE bra!

    SvaraRadera
  7. Synd att boken inte var så bra... jobbigt när man förväntar sig att den ska vara bra dessutom!

    SvaraRadera
  8. - Ja det tycker jag med, man kan ju åtminstone lämna en lapp. Men nej. Det finns idioter till allt.
    Jag praktiserar på Psykiatriska akutmottagningen. :)

    SvaraRadera
  9. fabiana ricciardi9 november 2012 15:23

    thanks for share that!
    xoxo
    Faby

    SvaraRadera
  10. ja de var en trevlig helg, men de som du var på i lördags verkade ju kul att gått på, att jag inte visste om det :) fick du en goodibags då :)?

    SvaraRadera
  11. Hej och tack för din gissning =) Imorgon förmiddag nån gång räknar jag med att kunna tala om vad bebisen väger/mäter! :)

    SvaraRadera
  12. It's nice to read reviews -- both positive and negative!

    http://www.glamkittenslitterbox.com/
    Twitter: @GlamKitten88

    SvaraRadera
  13. http://feztis.blogg.se9 november 2012 15:24

    Jodå det är gott ibland. Är inte så jätteförtjust i pasta faktiskt! Hade en helt okej måndag faktiskt :)

    SvaraRadera
  14. Va trist att du inte gillade den

    SvaraRadera
  15. Tack, den är så himla söt och flickig liksom :) Man borde ha plisserad kjol, lite höga strumpor, skjorta, slips och en kavaj till :P Och ett diadem såklart!
    Jo, det går framåt, har kommit en bra bit på vägen idag, tack vare mannen :)

    SvaraRadera
  16. Låter inte som en bok för mig :)

    SvaraRadera
  17. Svar: Jag sov bara 3 timmar inatt... vet inte varför, men kunde ej somna.. :S

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails