onsdag 21 september 2011

Recension: djävulens tonsteg - Hans-Olov Öberg

Bandtyp: Danskt band
Sidor: 216
Språk: Svenska

Handling:
"Västerås i oktober 1978. Jimmy Magnusson och kompisen Elias Fagervik skall just in i repetition med gosskören när Jimmy minns en grej han måste fixa.

Elva timmar senare hittas pojken brutalt mördad i trappan från körläktaren i Domkyrkan. Har någon anledning att ta livet av en gossopran eller är det en galnings verk?

Den unge polisinspektören Benny Modigh - lika känd för sin pricksäkra intuition som en svaghet för syntmusik - hamnar i utredningens centrum och får god hjälp av den före detta krigskorrespondenten Annelie Fri.

Samtidigt kokar det i Västerås undre värld. Är det förberedelser för frisläppandet av den ökände bankrånaren Sverre Näslund, eller finns kopplingar till körmordet?"

Djävulens Tonsteg är den första, fristående delen i trilogin om Elias Fagervik och Benny Modigh. 


Min åsikt: Jag måste erkänna att jag var tveksam till denna bok. Mord på en gossopran i en gosskör i Våsterås, hur spännande och hur trovärdigt kan det bli? Visade sig att jag hade fel. Ä.L.S.K.A.D.E. den här boken! Fantastiskt välskriven och inte alls en typisk deckare. Inte för mycket fokus på själva brottet. Boken ger en fantastiskt bra beskrivning av den tid och det samhälle där boken utspelar sig. Hans-Olov Öberg har gjort sin research och det märks. Otroligt bra personbeskrivningar.


Jag kommer absolut att köpa de andra två delarna i denna trilogi när de kommer och rekommenderar er verkligen att läsa denna bok. 


Kan köpas här för 174 kr.


This is a Swedish book that hasn't been translated in to English (at least not yet) so this book review will not be written in English.

17 kommentarer:

  1. Oj vad kul med en sådan guldklimp till bok. Nu blev jag själv sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  2. Okey :)

    Ja men det är ju inget man reagerar på när man ser eller köper Kina Puffar, att det skulle kränka eller så? :(

    SvaraRadera
  3. härligt med bladvändarböcker. :P

    jaaa, det händer grejjor här i min värld nu minsann. håhå jaja! lite varje dag, sen sitter jag där med mina miljoner, hahaa... nä kankse inte så. men iaf. det är en början :P

    SvaraRadera
  4. Du ska se att när du minst anar det så kommer jobbet finnas där:)

    SvaraRadera
  5. Ja den verkar bra :-)
    Ja IKEA frukost var riktigt smarrig. Har aldrig ätit det där förut faktiskt.

    SvaraRadera
  6. Kul att du är med i dagens blogg, för att ha större chans att vinna kan du lägga till mig på bloglovin/gilla inlägget, ställa en fråga till mig i blogresponse eller skriva om tävlingen. Och om du gör något för att få större chans så skriv det i en kommentar :)

    SvaraRadera
  7. Lät som en spännande bok, hoppas dne kommer som pocket :)

    Ja jag har en del roligt inplanerat nu i kommande helger :)

    SvaraRadera
  8. hej sötis:) Vinnarna av dagens blogg finns uppe! Kika in om det blev du som vann, eller anmäl dig till den nya omgången ;) Klicka bara på länken här under för att komma dit :)
    http://vadfanskajagheta.se/2011/september/dagens-blogg.html

    SvaraRadera
  9. Kul med en recension. Själv väntar jag på Camilla Läckbergs nya :)

    SvaraRadera
  10. fick den så bra betyg får man ju nästan ta och läsa den :)

    SvaraRadera
  11. Härligt när man blir positivt överraskad!! :)

    SVAR: Skoproblemet är pga min tå är skadad, så den stöter emot skokanten och det går bara inte. Jag har världens högsta smärttröskel men det här är något av det värsta jag varit med om. När min tå var bruten var det mindre smärtsamt än detta. Vet itne ens vad det är för fel. Mysko!

    SvaraRadera
  12. Ja, vet inte riktigt varför det har blivit så men jag kollar nästan bara hos H&M nuförtiden när jag surfar runt. Kanske för de har en bra hemsida och snygga grejer visserligen men jaja.

    SvaraRadera
  13. hej sötis:) Vinnarna av dagens blogg finns uppe! Kika in om det blev du som vann, eller anmäl dig till den nya omgången ;) Klicka bara på länken här under för att komma dit :)
    http://vadfanskajagheta.se/2011/september/dagens-blogg.html

    SvaraRadera
  14. Ooh, den kanske man skulle läsa då!

    SV: Ååh, tack för alla tips!

    SvaraRadera
  15. sv: super kul att du är med i dagens blogg :) meddelar när vinnaren är uppe, lycka till! :) Allt bra?
    kram

    För större chans att vinna kan man länka min blogg, fråga en fråga i bloggsvar eller lägga till mig på bloglovin :) det är absolut inget måste men meddela mig om du gör nåt av dessa! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails