måndag 15 november 2010

Recension: Kort kjol - Christina Wahldén

"När Christina Wahldéns debut Kort kjol kom ut, 1999, väckte den stor uppståndelse. Aldrig hade något liknande setts i den svenska ungdomslitteraturen. Och sedan dess har ingenting liknande getts ut.

Myran utsätts för en gruppvåldtäkt efter skolavslutningen av två av sina klasskompisar. Iskallt, grymt. För Myran blir året som följer värre än hon någonsin kunde tänka sig. Rädslan, polisförhören, rättegången. Hur ska hon kunna leva vidare som vanligt? Och hur ska hon kunna komma tillbaka till skolan där alla vet vad som har hänt?" 



Det här är förvisso en ungdomsbok men en otroligt läsvärd och ovanlig sådan. Författaren försöker inte skydda läsaren från en otäck verklighet utan beskriver verkligen våldtäkten på ett så läskigt målande sätt att jag mår illa när jag läser det. Tårarna var inte långt borta så det var inte den bästa tunnelbane lektyren kanske men jag rekommenderar verkligen alla att läsa den här boken. Christina Wahldén är journalist och har jobbat som kriminalreporter på Svenska Dagbladet och har framför allt bevakat fall som gällt våld mot kvinnor och flickor, som våldtäkt, hedersrelaterat våld, könsstympning och tvångsäktenskap så hon kan verkligen det här ämnet vilket verkligen märks när man läser boken.

Tycker den här boken borde läggas in som obligatorisk läsning i skolan....

Ni hittar den här för 38 kr.


  

13 kommentarer:

  1. Har adrig hört talas om den men kommer absolut att läsa den!

    SvaraRadera
  2. Sv: Japp, nu på Lidingö :)

    Låter som en bra bok!

    SvaraRadera
  3. kul att du vill vara med i dagens blogg :D vinnaren slumpas ikväll :D

    SvaraRadera
  4. Svar: Tack =) Jag är så glad att vi lyckades komma längst fram på Adam Lambert-konserten =)

    kram

    SvaraRadera
  5. Svar: Ja jag älskar att kolla på film =) Har du sett några av de 5 filmerna jag visade i videoklippet?

    Kram

    SvaraRadera
  6. Sv: Tack tack!

    Om jag inte hade så många böcker på gång ändå nu så hade jag funderat på att läsa den. Men jag läste nyss "Den gamle och havet" (Hemingway) för att vi skulle prata om den i skolan, har du läst den? Jag gillade den!

    SvaraRadera
  7. Har inte hört om den boken men det låter som nå att läsa. Bra skrivet att den boken borde vara obligatorisk läsning i skolan då det handlar om sånna ting.

    Huvudsaken att din man börjar må bättre så är det ju skönt! :)

    SvaraRadera
  8. den där boken har jag läst som bänkbok i skolan för något år sen :)
    /neafoshoo

    SvaraRadera
  9. Sounds hectic! Hope you had a good wknd hun, thank you for your message about my accident. xxx

    SvaraRadera
  10. Låter som en bra bok, får nog köpas hem.

    oh jag är konstant trött nu :( men skönt om det bara var för det var måndag

    SvaraRadera
  11. hjälp mig komma på vem jag ska teckna härnäst :) Klicka in dig på bloggen (http://anapanda.webblogg.se/2010/november/ide-torka.html#comment) och ge förslag på en person du vill att jag ska rita av!

    SvaraRadera
  12. Den läste jag för många år sedan! bra bok!

    SvaraRadera
  13. Den boken verkar verkligen läsvärd.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails