fredag 23 april 2010

Klädbytardag

Imorgon är det miljövänliga dagen och då ordnar Naturskyddsföreningen klädbytardag på 36 platser runt om i landet. Här kan du se var din närmaste plats kommer att vara.

Så här byter du kläder:

Välj ut max fem hela och rena plagg eller accessoarer från din garderob som du inte vill behålla. De ska vara så fina att det är troligt att någon annan vill ha dem.

När du kommer till klädbytet lämnar du in dina plagg, i utbyte kan du välja lika många plagg bland dem som redan lämnats in.

Tänk på att kolla om det finns särskild information för klädbytet på just din ort. På många platser sker inlämningen en timme innan själva klädbytet.

Visste du att...

Om du byter till dig tre plagg istället för att köpa nytt så sparar du:

  • 350 liter vatten
  • 1 kilo kemikalier
  • energi som motsvarar vad som krävs för att koka 300 pastaportioner
källa: Naturskyddsföreningen

17 kommentarer:

  1. Wow, en underbar sak, visste inte ens att det fanns sådana här ställen ! =D

    Tack för tipset !

    SvaraRadera
  2. Sv: Tack tack :)

    Oh, klädbytardagen måste jag också blogga om :) Jag var på en sån för två år sedan, funkade jättbra! Har du varit på sånt?

    SvaraRadera
  3. Vad bra med klädbytardag :) Tyvärr jobbar jag imorgon och har nog inget att byta...

    sv: Ja sol är härligt :) Hoppas att det blir en fin helg också.

    Ja elgrill är lätt och bra. eftersom en balkong inte är så stor så blir det lätt jobbigt med en kolgrill tycker jag. Så mycket man måste flytta runt och rök som hamnar på andra. Vi bor också överst men vi har tak på balkongen.

    SvaraRadera
  4. oj, vilken kanonbra idé! :D

    SvaraRadera
  5. Här ska det vara klädbytardag på museét. Får se om jag åker dit, men jag har inte rensat något i garderoben än.

    SvaraRadera
  6. Svar: tack, en kul grejj ju :) Misstänker att typ alla mina vänner kommer få lite tuggummin dock ;)

    SvaraRadera
  7. Sv: Okej. Jag kommer inte heller kunna gå imorrn, det finns ingen tillräckligt nära mig :/

    SvaraRadera
  8. Oh ja, gör de sådana dagar bara en gång om året ?
    För att för min stad fanns inte som mycket info, så jag mailade henne, men inte fått svar. =/

    SvaraRadera
  9. Jo det e bara bra med mig :) Idag blir det shopping med mamma. Sedan filmkväll med ett par vänner. Och i morgon ska jag bara ta det lugnt. Det e min städar dag på söndagar. Själv?

    SvaraRadera
  10. åh så kul med klädbytar dag! =) det har jag aldrig vart med om!

    tack så mkt.. det är på bättringsvägen,sakta men säkert. huja så dåligt jag har mått! kram kram

    SvaraRadera
  11. SV: jaa tiden går verkligen snabbare med mycket kunder :D

    SvaraRadera
  12. match.com kör sådan reklam :)

    SvaraRadera
  13. hejsan vad händer idag? kram

    SvaraRadera
  14. oh vad kul det lät med klädbytardag :) Hade lätt dragit ihop en själv om fler hade samma storlek som jag hehe :P Fast man kan ju köra en med bara accessoarer och sånt istället :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails