fredag 21 augusti 2009

Mer Berlin dag 2

Jag står och tittar på fiskar i en sjö i Tiergarten

På väg upp till SiegessäuleSiegessäule på avstånd
Mosaik halvägs upp i Siegessäule
Utsikt från Siegessäule
Utsikt från Siegessäule

Någon kyrka
Jag utanför Neue Nationalgalerie
Jag promenerar genom ett judiskt minnesmonument

Under vår lilla promenad i Tiergarten hamnade vi vid Siegessäule och bestämde oss för att gå in där. Var typ världens längst, smalaste och sämsta trappa upp. Hade träningsverk idagar efter den klätterturen men utsikten var väldigt fin.

Efter det gick vi till Neue Nationalgalerie och kikade på lite konst. Vakten där tyckte tydligen jag såg ut som en internationell konsttjuv för jag var tvungen att lämna ifrån mig min väska innan jag gick in för den var för stor. Dock fick andra gå in med större väskor och barnvagnar. Vakten bestämde sig dessutom för att hela tiden gå några steg bakom mig utifall att jag trots de minst två vakterna i varje rum och utan någonstanns att gömma tavlorna ändå skulle få för mig att stjäla något.

När vi kom ut så stod det en man där utanför som såg ut som han hade ramlat ur Village people. Han var nämligen klädd i MC-boots, speedos(!!), skinnväst och läderkeps. Inte varje dag man stöter på någon klädd så utanför ett konstmuséum.

Efter muséet så gick vi hem mot hotellet. På vägen passerade vi ett minnesmonument över judarna som dog i andra världskriget så vi stannade till och tittade lite på det med.

27 kommentarer:

  1. De ska nog går bra, ska ju mest gosa med skrutten:) hehe!

    Ja jag är också en sån som inte fixar mina fotoalbum, har mitt album från studenten kvar de blir ju aldrig av, hehe!

    Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  2. jag ska bara ta det lugnt och vila upp foten lite mer :D men ser väl vad som händer och sker.

    för dig då?

    SvaraRadera
  3. Haha nej den är lite lustig.. men jääääätte god men det räcker med max en halv :P

    SvaraRadera
  4. Tack! :) Jo det var helt okej! Blir dock ingen klassfest för min del för ingen jag känner ska ens dit :P

    Fin bild du tog på Siegessäule! Haha vad är det för människor som går runt i Berlin? :O

    SvaraRadera
  5. Haha d ekunde kanske förvaranat med en skyllt eller något..för oss turister haha.... =) även om man inte är pryd så är det knaske inte så kul och se det

    haha ja precis...får s eom det blir bad på söndag eller hur dte blir. planer för helgen?

    SvaraRadera
  6. sv: haha rätt svar finns nu :)

    SvaraRadera
  7. Vad gripande minnesmonument.. blir jätteblödig, förstummad över att sådana saker under andra världskriget ens kunde äga rum..

    sv: Tack så mycket snälla du, jag hoppas att du blir nöjd :)

    SvaraRadera
  8. Mysiga bilder :)

    Sv: ja jag hoppas också att det blir trevligt.
    finns ju vissa partyförstörare ibland.

    SvaraRadera
  9. åh så sött! vad heter bebisen?

    jag började skolan igår, jo :)

    SvaraRadera
  10. Det ser härligt ut och det lät trevligt :)

    SvaraRadera
  11. härliga bilder :)
    / neafoshoo ^^

    SvaraRadera
  12. Så konstigt att vakten var så efterhägsen.

    SvaraRadera
  13. oh this looks so amazing, berlin is definitely on my list of places to visit!

    SvaraRadera
  14. Fina bilder, i vilket land är det? :o

    SvaraRadera
  15. Vad roligt att se..Berlin har jag bara åkt förbi..mitt tjuriga ex vägrade köra inne i staden..kram

    SvaraRadera
  16. Skicka in ditt bästa sommarbild till mig och bli länkad:)

    SvaraRadera
  17. Fina bilder =)

    Sv: Jo salladen var riktigt god :)

    SvaraRadera
  18. Vad fin resa du verkar ha haft :)

    SvaraRadera
  19. sv; Härligt!
    Det är bra med mig med :)
    JA, eller hur? :D

    SvaraRadera
  20. Roligt med resor. :)
    ~
    Jag går samhällsprogramet. :D

    SvaraRadera
  21. Det där minnesmonumentet har jag också varit vid, men inte de andra ställerna. Jobbigt att de kollade dig så, men de är så noggranna med säkerheten i Berlin. Jag fastnade vid varje säkerhetskontroll :P

    sv: Ja det ska bli skönt, men vi måste göra det själva. Förutom kök och hall som dom gör.

    Ja jag förstår det.

    Det är ju smart :) Men ekonomiböcker brukar bytas ofta...

    Vad skönt :) Jag har tapetserat. Tog hela dagen :P

    SvaraRadera
  22. Välkommen till Min nya Blogg.
    Här kan du shoopa Kläder,skor,smycken..och lite där till.
    Kommer lägga ut Varor varje vecka så håll koll!
    Om det är något just för dig som passar!
    Kommer alltid va för Bra och billigt pris!
    Ni kommer inte bli besvikna.. så passa på!
    http://emmamarijana.blogg.se
    MVH/E

    SvaraRadera
  23. coolt minnesmonumentet såg ut :) hur många sånna där stenar är det?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails