lördag 20 juni 2009

Juridik och kvinnosyn i den ryska domstolen

Läste något som jag verkligen reagerade på! Är säkert varken nytt eller kanske speciellt överraskande för många men för mig kändes det helt ofattbart att ett lands domstol kan vara så konservativ och manschavunistisk!

En kvinnlig reklambyrå chef i St Petersburg i Ryssland hade stämt sin chef för sexuella trakasserier men domstolen ogillade hennes stämningsansökan. Jag hade inte sagt något om det ifall stämningen varit ogrundad. Men domstolens resonemang är verkligen förkastlig i det här fallet. Tycker det är vidrigt att det kan gå till så här i en domstol idag.

Kvinnan hävdade att chefen hade låst ut henne från kontoret då hon vägrat att ha sex med honom. Tidigare hade han även uppmanat sina kvinnliga medarbetare att med ögonen signalera "att han skulle ta dem på sammanträdesbordet".

Här kommer det vidriga i det hela. Domarens motivering till att lägga ner ärendet var att chefens beteende inte var att betrakta som trakasserier utan som uppvaktning!? Vidare skriver domaren att "om det inte fanns sexuella trakasserier så skulle det inte heller finnas några barn". Hur kommer man fram till det resonemanget??

16 kommentarer:

  1. Svar: Det var det :) mums

    SvaraRadera
  2. Sv: absolut, det ska jag. Oh, jag har velat läsa den, men har faktiskt aldrig orkat. Den är ju rätt tjock. Visserligen slukar jag böcker, men den har jag inte orkat börja på :p Hehe. Är den bra?

    SvaraRadera
  3. sv: JA o man får :P de är väldigt okej! haha

    SvaraRadera
  4. Man kan anta att domaren var en man va..(nähä..). Sjukt, men bra att det kommer fram sådana händelser även från Ryssland..då kan man påverka. /SV: Ok..den är isf inge "snäll" nu iaf. Men blir kanske bättre.. /Patrik

    SvaraRadera
  5. Fin blogg, ska vi följa varandra?

    SvaraRadera
  6. sv: okej :) intressant :) jo,jag trivs på Willys :)

    SvaraRadera
  7. Sv; okej inga större festivaler då? :)
    Nej, egentligen hade jag inte ens råd med P&L men fixade det men sen så får det bli semester med familjen bara och njuta av sommarlovet! :)
    Okej :)

    SvaraRadera
  8. Ja det ska bli mysigt! Hoppas bara vädret håller sig bra under dom veckorna !:)

    SvaraRadera
  9. SV:Det stämmer..har jag hört förut.. Men tror inte en kvinnlig domare skulle motivera sig sådär utan bara med att hon inte tror "kärande"(heter det så?).. /Patrik

    SvaraRadera
  10. Vilken otroligt trångsynt idiot till domare o vilken kvinnisynnska fan vara kvinna i ett sådant land..

    SvaraRadera
  11. Det där var ett underligt resonemang, trist att vissa ska tänka så =/

    SvaraRadera
  12. sv: okej, låter härligt :) Här är allting super! Jo du också, lite i efterskott men ;)

    SvaraRadera
  13. SV: När är det "kärande" då..? /Patrik

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails