fredag 29 maj 2009

Morotssoppa

Här kommer recept på en supersmarrig morotssoppa. Självklart går det bra att byta ut kräftosten och creamfraichen mot lätt variante, det brukar vi alltid göra då vi gör soppan.

Du behöver (för 4 personer):

5 stora morötter

1-2 gula lökar (beroende på hur stora de är)

2 fiskbuljongtärningar

8 dl vatten

200 gram kräftost

1 burk creamfraiche

kräftstjärtar

cayennepeppar (kan uteslutas)

Dill (helst färsk)

Gör så här: Riv morötterna och löken, fräs med olja i några minuter. Häll på vattnet, smula ner buljontärningarna och koka i ca 25 minuter. Vispa ner kräftost och creamfraiche och krydda med cayennepeppar. Koka i 10 minuter till.

Krydda ev. med lite extra salt och/eller cayennepeppar efter tycke och smak. Servera soppan med kräftstjärtar och toppa med dill.

6 kommentarer:

  1. tack så mkt.. :) ska lägga upp bilder när ja vaknar på vad ja shoppade idag.. Hoppas allt är bra med dig.. :)

    SvaraRadera
  2. Sv; tack så mycket! :D

    SvaraRadera
  3. Hej hej. Nu har jag presenterat vinnaren av armbandet från Cocoo.se. Eftersom du var en av de tävlande är du säkert extra nyfiken på vem det är? Hehe.

    SvaraRadera
  4. Läskigt gott recept ju! :) Måste testas!
    Händer det något skoj ikväll?
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jaa! Jag blev helt kär i kalven, har aldrig sett nån sötare! :D Den hade gärna kunnat få gå ute på min uteplats ;D haha.

    SvaraRadera
  6. Sv: Jaha, vad gör hon annars i Umeå då? :) Kanske jag har frågat förr, men isåfall har jag hunnit glömma...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails